כמה דברים שמומלץ לדעת על משכנתאות

כמה דברים שמומלץ לדעת על משכנתאות

משכנתאות – בעל בית ובעל חוב

ריבית משתנה, ריבית קבועה, פריים, החזר קרן, החזר ריבית, ביטוחים והבטחות. הרבה מלים קשורות למשכנתאות והרבה אותיות קטנות בחוזים. הבנק רשאי, הבנק יכול וכד'. ומי יקרא את החוזה על אותיותיו, הרי בין כה וכה הבנק ישמור על זכותו והלקוח יאבד את זכותו מלכתחילה. בעל המאה הוא בעל הדעה אבל משכנתאות הן דווקא הרעיון שמשלב את שניהם. בעל המאה נותן והקונה מתחייב לו.

לפני כמעט אלף שנה זה התחיל. אנשים נטו להלוות כספים כדי לקבל אותם בריבית אבל כשהלווה לא יכול היה לשלם הם מצאו עצמם לפעמים בלי כסף ובלי החזר הלוואה. ישבו כמה חכמים באנגליה על המדוכה והחליטו לדאוג למלווה כדי שהלוואות ימשיכו להינתן. הם לא קראו לזה משכנתא אלא הלוואה תמורת בית אבל המציאו לזה שם דרמטי משהו. נסביר.

 

משכנתאות – עד שהלווה מת או עד שהנכס מת מבחינתו

תיווך נדלן

משכנתאות באנגלית הן mortages והמקור הוא התחייבות עד המוות, הווה אומר, עד שההלוואה מתה והוחזרה כולה או שההלוואה לא הוחזרה והנכס נלקח מן הלווה, הנכס מת מבחינתו. ואולי טוב עשו שנתנו למשכנתאות שם מבהיל משהו, שכל הלוקח אותן יהיה מבוהל דיו כדי להיות אחראי.

 

במאה העשרים השתכללו הגיבויים שהמדינות נותנות לכספי הבנקים כשהם מופנים למשכנתאות והבסיס הראשון היה כשהמדינה קנתה כסף ומכרה אותו לבנק ככסף לבטחונות, כסף לעת צרה, עת הלווים לא יוכלו לשלם. משהבנקים בוטחו נפתחה ידם והם חילקו משכנתאות. המשבר הגדול שזה גרם הגיע לפני שנים מעטות עם הקריסה של הבנק למשכנתאות בארה"ב, קריסה שקרתה בגלל הפסקה של ההחזרים. הבנקים אמנם מבוטחים אבל למרות כל הביטוחים הבנק קרס ואמריקה הגדולה חוותה משבר נדל"ן. הנבונים, אגב, רכשו דירות להשקעה בתוך המשבר ומכרו אותן אחר כך אבל זה כבר ענין אחר.

 

מקור המילה משכנתאות הוא בארמית והיא מופיעה כבר בתלמוד. ייתכן שהמקור הרעיוני של המילה הוא משכון, הצעת חומר תמורת כסף והשבת הכסף תמורת החומר. יהא זה תכשיט או בית. בכל מקרה, המשכנתאות מאפשרות רכישת דירות.

מידע נוסף על משכנתא ומחשבון משכנתא >>